Ik ben Lars Knol, 31 jaar en woonachtig in Vroomshoop (Overijssel). Ik houd mij veel projectmatig bezig met diverse vraagstukken waar onderwijs en ICT samenkomen. Ik verdiep me daarnaast veel in digitale didactiek en daarbinnen de doelgerichte inzet van applicaties tezamen met de rol van AI daarin. Deze interesse is zo intens dat ik samen met mijn collega Dimitri van Dillen www.onderwijs-op-afstand.nl heb gelanceerd om inzichten in digitale didactiek op nationaal niveau te delen. Ik vind het belangrijk dat kennis niet altijd achter een betaalmuur thuis hoort: om te kunnen leren en op zoek te gaan naar jouw kleine volgende stap heb je soms net dat voorbeeld of stapje nodig om te kunnen leren en verder te ontdekken. Met www.onderwijs-op-afstand.nl word jij geholpen om die nieuwsgierigheid aan te wakkeren. Wánt, we leiden onze leerlingen op voor een baan in de toekomst en daar horen ook het aanleren van moderne werkwijzen en vaardigheden bij.
Mijn onderwijsvisie richt zich op het aanbieden van hedendaags, boeiend en doeltreffend onderwijs, met bijzondere aandacht voor het individu. Ik waardeer de diverse leerstijlen van elke jongere en richt me in mijn aanpak op inspelen op de interesses en behoeftes van de leerlingen. Ik sta zelf ook met mijn voeten in de spreekwoordelijke klei en geef lessen informatica aan de bovenbouw havo/vwo. In die lessen probeer ik mijn leerlingen zo veel als mogelijk mee te nemen in innovatieve vaardigheden waarvan ik van mening ben dat mijn leerlingen dit in de toekomst nodig zullen hebben. Denk hierbij niet alleen aan de integratie van educatieve technologie en virtual- , augmented- of mixed reality en het programmeren hierbinnen, maar ook het stimuleren van de zogenaamde zachte vaardigheden als presenteren, samenwerken, prioriteren en inspireren in de lessen.
Ik werk veel aan het in kaart brengen en verbeteren van onderwijsprocessen. Daarbij vind het belangrijk om terug te gaan naar de ‘why’ en staat altijd de wens of het doel van de klant centraal. Dit betekent dat ik onderwijsprocessen zó in kaart breng en zó naar het proces kijk dat het ten goede komt van de docent óf de leerling en hoe je hier als (onderwijs)organisatie zó aan bij kan dragen dat dit ten goede komt van het doel: de leerling zo goed mogelijk laten leren. Hoe kun je verspillingen in tijd, geld en mogelijkheden wegfilteren in processen zodat het ten goede komt van leerling, docent en daarmee het onderwijs? Dit in kaart brengen en verbeteren van deze processen inspireert en motiveert mij om met elkaar zo goed mogelijk recht te kunnen doen aan het onderwijs.
De toewijding aan onderwijs gaat samen met een passie voor het ontwikkelen van innovatieve en betekenisvolle onderwijsmethoden. Trainingen en workshops over de inzet van educatieve technologie, digitale didactiek en het (leren) integreren van AI in het onderwijs om lessen te verrijken, worden door mij verzorgd, met focus op het betekenisvol inzetten van digitale tools voor zowel docenten als studenten. Ook het ontwikkelen van content waar andere docenten weer van leren of andere freelance-opties om samen te werken behoren tot de mogelijkheden.